A Terméktervező Intézet remekelt a Design Héten

Nagy érdeklődés övezte a „Fókuszban a kiegészítők” című webinart, amely a Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki Kar (RKK) Terméktervező Intézetének szervezésében valósult meg a Design Héten, október első hetében. Az előadók profi szakmaisággal, közvetlenül beszéltek márkájuk kialakításáról, cégük történetéről, a kihívásokról és sikerekről, egyedi megrendeléseikről és megvalósult projektjeikről. Az eseménybe bekapcsolódó hallgatók ezáltal különleges és értékes muníciót kaptak szakmai fejlődésükhöz.

A tavaszi pandémiás helyzetet a tervezők is megérezték, hisz’ minimálisra csökkent közvetlen kapcsolattartásuk a vásárlókkal, azonban alkotói fantáziájuk ettől még inkább megerősödött, és vadonatúj termékek létrejöttét eredményezte. A szakemberek példaértékű irányt mutattak, élménydús beszámolóiknak a felmerülő problémák ellenére pozitív kicsengésük volt. Alkotásaikat saját honlapjaikon azóta is online mutatják be, megrendelőik legnagyobb megelégedésére.

A webinar házigazdái Dr. Csanák Edit DLA, intézetvezető és Papp-Vid Dóra DLA tudományos intézetvezető helyettes voltak. Elsőként Attalai Zita mutatta be pályafutását, kedvenc projektjeit, valamint jövőbeni terveit. Előadásából kitűnt, hogy lelkesedésből, folyamatos fejlesztőmunkából és szakmaszeretetből nála nincs hiány. Az Egyetem befejezése után az iparban kezdett dolgozni, majd egyedi cipőszobrászattal és ruhatervezéssel foglalkozott. A több díjjal is kitüntetett tervező szívéhez közelálló egyik nagy projektje, egyúttal kihívása a szegedi papucs újraértelmezése volt, melyet már városi öltözetekhez is ajánl. 35 modellt fejlesztett ki ez idáig. További tervei is vannak, többek közt a márka Hungarikummá választása tekintetében. Cipőkkel és autóvezetéssel kapcsolatos az innovatív Heelgood design ötlete, mely a nők számára nyújt tökéletes cipősarokvédőt a vezetéshez. A tervező sokoldalúságát bizonyítja, hogy cipőtörténeti társasjátékot is tervezett és valósított meg. Jelenleg egy cipőgyártó cég tervezőjeként dolgozik.

Horn Enikő 30 éve dolgozik a bőrdíszműves szakmában, ENIHORN márkáját 2013-ban alapította. Különleges tervezésű táskáihoz és ruháihoz azóta is magas minőségű, Olaszországból származó bőrt és más alapanyagokat használ. Erős művészeti inspiráció jellemzi ikonikus táskáit, például Breuer Marcell Vaszilij széke (HIPPO), vagy a ’30-as és ’40-es évek autói (Piggy). Showroomját 2014-ben nyitotta meg, ahol először kortárs tervezőkkel együtt (így a Terméktervező Intézet két iparművész adjunktusával) mutatkozott be. Táskái különlegesek, praktikusak, egyediek és kiváló minőségben készülnek, ezzel is a fenntartható fejlődés céljait helyezve előtérbe. Hazai és nemzetközi vásárlóköre egyre bővül, méltán dicsérve a kiváló színvonalat, melyet az ENIHORN márka képvisel.

Tűhegyi Tamás mérnökinformatikus diplomával rendelkezik, életének meghatározó tevékenysége a kerékpározás. Ez hozta meg számára az ihletet, hogy biciklistáskákat tervezzen, melyeket a biciklis futárok hordozó kellékei inspiráltak. A Bagaboo története 2005-re nyúlik vissza. Ekkor készült el az első darab, mivel nem volt olyan „bringás táska” a piacon, amivel maximálisan elégedett lett volna. Minden Bagaboo-t kézzel készítenek a budapesti műhelyükben, így mindegyikük egyedi, és természetesen ugyanannak a szigorú minőségnek felel meg. 16 éve tervez és fejleszt. Napjainkra elérte azt a megbízhatóan erős, funkcionális táskatípust, melyért akár 10 évig is vállalja a garanciát. Környezettudatos tervezésének ékes bizonyítéka ez a magas minőség és az a tény, hogy kisebb meghibásodások esetén szívesen vállalja a javítást is (repair). A főként Cordura anyagból készülő táskák eleinte egyvállasak voltak, mostanra azonban, a szállítástípusok változásának köszönhetően, kétvállasak, vagyis hátizsákok lettek. Büszke arra, hogy az általa nagyra becsült Tisza cipő márka csapatával is együtt dolgozhatott, no meg arra, hogy a hazai megrendelőkön kívül Angliában, Németországban és Dániában is árusítják Bagaboo márkáját.

Fejes Krisztina két éve alapította saját stúdióját. A FEJESKRISZTA márka célcsoportja a 30-35 éves hölgyek, színészek, írók és művészek, akik az egyedi táskákat kedvelik. Minden darab prémium minőségű, teljesen egyedi terv alapján készül el, így biztosítható az egyénre szabott, sajátos stílus. Termékeinek bőr alapanyagát újabban textilbőr váltotta fel, divat-érzékeny megrendelőinek különleges igényeihez igazodva. Rendszeresen részt vesz divatesemények rendezésében és szerepel rangos hazai magazinokban. Előadásában hangsúlyozta a marketing meghatározó szerepét és a megjelenés fontosságát az online felületeken.

Szögi-Csomány Boglárka és Faragó Tamás az ipari termék- és formatervező mérnöki szakon végeztek az Óbudai Egyetemen. Diplomájuk megszerzése után ugyanannál cégnél helyezkedtek el és munkájuk révén rengeteget utaztak a nagyvilágban, melynek során kapcsolatokat építettek és hasznos tapasztalatokat szereztek. Saját fejlesztésű, Vengru elnevezésű márkájukat 2017-ben alapították meg. Eleinte maguk varrták modelljeiket, de aztán profi bőrdíszművesekre bízták a kivitelezés folyamatát. Elmondásuk szerint munkájukban a tervezés így is csak mintegy 5 százalékot tesz ki, az idejük 95 százalékát az alapanyag- és kellékbeszerzés, rendelések intézése, logisztika, csomagolás, kapcsolattartás a vevőkkel, social media felületek gondozása, fotózás és sok egyéb foglalja le. Interaktív módon, 3D-ben tervezhető táskáik variábilisek, moduláris szerkezetűek, a Vengru V betűjét formázzák és a funkcionális, elemző gondolkodásmódjukat képviselik.
Frissítve: 2021.04.22.

Legfrissebb cikkek