Az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar Villamosenergetikai Intézete szakmai kirándulást szervezett Németországba.
2011. június 5-én indultunk húszfős busszal Bajorországba az óbudai campusról, reggelre érkeztünk Münchenbe. Itt rövid városnézés után a Deutsches Museum-ot tekintettük meg, illetve töltöttünk el benne 6 órát, de csak benyomásokat szerezhettünk a hatalmas műszaki – természettudományos anyagról. A nagyfeszültségű laboratóriumi bemutató után kipróbáltuk, hogy izomerővel mennyi villamos energiát tudunk termelni (10 perc alatt hárman 0,05 kWh-t, amiért kb. 2,50 Ft-t kell a hazai szolgáltatónak fizetni). Tanulmányozhattuk a különböző rakétahajtóműveket és a gázturbinákat is – ami a következőnapi programra való felkészülés miatt lett igen fontos.
Másnap Irsching-ben, a néhány hete átadott, a világ legnagyobb kereskedelmi üzemű gázturbináját tekintettük meg. Az E.ON erőmű régi blokkjait a 40% villamos hatásfok miatt ritkán használják, viszont az új 340 MW-os Siemens turbina CCGT (kombinált ciklusú) üzemben (545 MW) több mint 60%-os villamos hatásfokkal bír. Ma a világon ez a legmagasabb érték, ilyen hatásfok mellett 330 g/kWh CO2 kibocsátást értek el. Mindezen túl van még itt két, egyenként 420 MW-os CCGT egység, amelyek a nemrég átadott Gönyü-i erőmű testvérei.
Ezután Großmehring erőművét tekintettük meg. A nehézolaj tüzelésű erőművet 1973-ban adták át, ma üzemelő két blokkja 470 MW-os. Ekkora turbina- és generátorblokkok még ma sincsenek Magyarországon. Érdekesség, hogy az erőmű 60%-át a kéntelenítő, porleválasztó és DeNOx berendezések teszik ki.
Levezetésként a Scheyern-i kolostort tekintetük meg. Itt kötött házasságot 955-ben Szent István és Bajorországi Gizella. A diákoknak legalább ekkora élményt jelentett a bencés szerzetesek sörkimérése is.
2011. június 8-án szerdán Reutlingenbe, a Manz Automation gyárba látogattunk. A cégről egyszerűen csak annyit érdemes mondani, hogy high-tech termékekhez készítenek gyártósorokat, mint pl. a félvezetők alapjául szolgáló szilícium előállításhoz, Flat Plane Display-khez, Li-ion akkumulátorokhoz, tüzelőanyag-cellákhoz és napelem gyártáshoz. Az utóbbi gépek szerelőcsarnokát jártuk be, ahol 60 MW/év kapacitású napelem gyártó sorokat állítanak elő, hetente kb. 10-et. A teljes folyamat 20 technológiai lépéséből 15-höz itt készítik teljes egészében a berendezéseket. A berendezések robottechnikát, lézer berendezéseket, precíziós mechanikát tartalmaznak, mindezt IPC vezérléssel. A gépszekrényeket Debrecenben gyártják. A 1,5 sec-es ciklusidejű, 10 µm pozícionálási pontosságú robotok több tonnás epoxi beton és gránit tömbökre vannak szerelve. Természetesen az épületek tetején mintegy 200 kW napelem van installálva.
Utolsó programpontként a Stuttgart-i Mercedes múzeumot tekintettük meg, ahol a legelső automobilokat és a legmodernebb autókat a számos építészeti díjat nyert modern múzeumépületben mutatják be.
Az utazásunkhoz a VDE 500 Euróval járult hozzá. A csekket Günther Volz, a VDE Baden-Württenberg-i szekciójának elnöke adta át. Külön köszönetünket fejezzük ki a szervezésért Hermann Wackerhage-nak, a bajor VDE szekció tagjának, Vígh Albertnak, a stuttgarti kereskedelmi konzulnak és Ábrahám Tibornak. További támogatóink voltak a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar, a Kandó Alapítvány és a Magyar Elektrotechnikai Egyesület. Ezúton is köszönjük minden támogatónknak, hogy az utazást lehetővé tették.